Podstawy pracy z programem
Poprawne wpisywanie tekstów, liczb, daty i czasu, praca z paskiem formuły. Swobodne poruszanie się po arkuszach - klawisze nawigacyjne obszarów, przydatne skróty. Kopiowanie i wklejanie danych na arkuszu, kopiowanie formatów. Dodawanie i usuwanie arkuszy, skróty klawiszowe przydatne przy nawigacji po arkuszu. Zapisywanie pliku, różne formaty plików Excela.
Formatowanie tabel
Szybkie formatowanie tabel, użycie stylów, kopiowanie formatów. Formatowanie liczb oraz wartości walutowych, zmiana liczb miejsc po przecinku, formatowanie dat. Formatowanie wyrównania - ustawienie zawartości komórki, zawijanie tekstów w komórkach, scalenie i dopasowywanie do rozmiaru komórki, kierunek napisu. Formatowanie obramowania, formatowanie wypełnienia komórek, formatowanie czcionki: styl, wielkość, wytłuszczenie, kolory.
Tworzenie wykresów
Podstawowe typy wykresów: kolumnowy, liniowy, kołowy oraz ich użycie do określonych typów danych. Określanie zakresu danych źródłowych, dodanie serii danych do gotowego wykresu. Opcje wykresu - dodawanie tytułów, legendy, linii siatki, etykiet,ustawienia legendy i osi. Formatowanie elementów wykresu - rozpoznawanie i zaznaczanie wybranych elementów wykresu, karta formatowania wykresu. Zaawansowane opcje formatowania, stosowanie grafiki na wykresie.
Obliczenia
Budowa formuł w komórce, podstawowe zasady tworzenia formuł. Wstawianie funkcji do formuł za pomocą polecenia Wstaw funkcję. Podstawy pracy z funkcjami: wybrane funkcje podstawowe, zagnieżdżanie funkcji, argumenty i separatory argumentów, grupy funkcji. Użycie Autosumy do prostego wprowadzania sumy oraz innych funkcji (np. średniej). Adresy stałe, zmienne i mieszane (blokowanie adresów za pomocą symbolu $). Podstawowe funkcje: SUMA, ŚREDNIA, JEŻELI, ZAOKR, DZIŚ, LUB, ORAZ. Stosowanie funkcji WYSZUKAJ.PIONOWO. Nazywanie komórek i obszarów. Stosowanie nazw komórek w obliczeniach.
Podstawy baz danych i tabel przestawnych
Sortowanie danych w tabelach za pomocą przycisków sortowania i polecenia Sortuj. Włączanie i wyłączanie filtrowania w tabeli, jakie tabele można filtrować. Wybór danych z tabel za pomocą filtra ? podstawowe warunki wyboru według liczb, dat oraz tekstów. Analizowanie danych zawartych w tabelach za pomocą tabel przestawnych, proste tworzenie tabel przestawnych. Podstawowe opcje tabel: tworzenie tabel, elementy tabeli przestawnej, nawigacja po tabeli przestawnej, grupowanie danych w tabeli przestawnej.
Inne funkcje
Ustawienia wydruku, praca z podglądem wydruku - dopasowywanie ustawień na podstawie podglądu, zabezpieczanie arkusza przed zmianami. Formatowanie warunkowe (zależne od wartości zawartej w komórce). Tworzenie struktury arkusza - grupowanie wierszy i kolumn, ukrywanie arkuszy. Budowa formuł odnoszących się do innych plików i arkuszy.